Sejak bila kita mampu mempunyai pendirian sendiri? Keyakinan diri masyarakat kini kian rapuh dengan tujahan-tujahan berita dari berbagai sudut. Media-media Internet, Surat Khabar, Majalah picisan dan perbualan manusia sekeliling sangat tipis kesahihannya. Apa lagi gosip. Malahan media-media yang kita anggap tebal kesahihannya pun seperti jurnal berwasit, buku-buku dan kertas putih masih mempunyai keraguannya. Jadi, bagaimanakah pendirian sendiri itu dibentuk?
Membentuk pendirian sendiri tanpa condong ke mana-mana adalah sangat sukar, apalagi kalau menggunakan peri bahasa, “cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar”. Orang keliling perlu diperhatikan kerana dikhuatiri percakapan kita melukai hati mereka. Juga, mungkin ada “mata-mata” yang sedang mengintip.
Kita hendaklah berkata baik atau diam saja berdasarkan hadis, “Barangsiapa yang beriman pada Allah dan pada hari akhir maka hendaklah berkata baik atau lebih baik diam.” (HR Bukhari Muslim).
Juga disebut dalam dua ayat Al-Quraan bahawa tujuan percakapan hanyalah untuk kebaikan saja (Surah An-Nisa’:114 dan Surah Al-Mukminuun:3). Ini bermakna jika ada keburukan terhadap sesiapa pun kita dilarang untuk mendedahkannya apa lagi membuat tuduhan palsu dan mencari pula saksi-saksi palsu. Hal yang diperbolehkan ialah jika keburukan itu akan mendatangkan mala petaka segera, maka kita mesti memberitahu kepada mereka yang berkaitan tentang bahaya demikian.
Berdasarkan hadis dan ayat-ayat al-Quraan di atas, hanya percakapan yang baik sahaja yang perlu kita dengar atau diperdengarkan. Percakapan-percakapan lucah, tidak berfaedah dan sebagainya perlu dihindari.
Pendirian atau sikap seseorang dibentuk oleh pengalaman, pengetahuan dan persekitaran yang mereka alami. Namun, apabila umur meningkat dan kematangan berfikir menjadi sempurna manusia tidak lagi berpendirian atau bersikap bodoh, tetapi mereka akan bersikap matang dalam sebarang penilaian baik dan buruk tentang sesuatu.
Sebagai contoh kesimpulan yang diambil daripada sesebuah kajian atau penyelidikan bukanlah mudah. Contohnya kesimpulan yang diambil oleh seseorang penyelidik berdasarkan temubual atau percakapan dengan dua puluh lapan (28) orang tertentu adalah sangat tidak adil dan kesimpulannya secara ilmiah tidak boleh diterima. Paling minimum jumlah responden adalah 30 orang yang dipilih secara rawak, bukan dipilih oleh penyelidik dengan bermatlamat. Jika semua mereka sudah mempunyai sikap berpihak, maka kajian sedemikian sudah tidak berdasarkan kepada sampel rawak lagi, pada hal sampel rawak sangat penting dalam sesuatu kajian yang adil. Pertama sekali penyelidik akan menentukan populasi kajian. Jika populasi kajian terlalu besar, maka beliau perlu membuat persampelan, dan sifat persampelan mestilah rawak (independent). Terdapat kaedah menentukan persampelan dalam statistik yang disediakan oleh pakar statistik.
Saya sangat khuatir jika masyarakat tidak meningkatkan ilmu dan kefahaman mereka tentang dakyah yang disebarkan melalui media-media yang diragui, mereka akan terjebak dengan kejahilan dan tidak berupaya untuk mempunyai pendirian sendiri. Akhirnya pendirian mereka ditentukan oleh media massa yang menyokong kepada pihak-pihak tertentu.
Adalah sangat penting pihak penguasa berusaha untuk memandaikan rakyat agar mereka dapat berfikir dengan waras dan logik dan dapat mempunyai pendirian sendiri tanpa dipengaruhi oleh propaganda kosong. Kita mestilah memandaikan rakyat dengan melihat fakta yang logik dan kajian-kajian yang adil bukan berdasarkan pendapat yang fanatik kepada sesuatu perkara yang agenda jahatnya sudah ditentukan.
Sudah sampai masanya rakyat dipandaikan dengan galakan membaca, berdiskusi ilmiah, mengemukakan fakta yang bukan dusta. Berani kerana benar, takut kerana salah.
Ismail Abdullah, 17 Mei 2013.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar