Senin, 27 Agustus 2012

Jalan raya di Malaysia tidak mesra pengguna

Seronok juga raya tahun ini dapat menziarahi keluarga dan kawan-kawan sepanjang perjalanan pergi dan pulang kampung. Cuti raya selama lima (5) hari padat dengan kegiatan ziarah dan kenduri kendara perkahwinan.

Sepanjang perjalanan penumpang kenderaan biasanya tidur atau berborak atau melihat layar media dalam kereta, tetapi bagi pemandu keadaan yang cukup berbeza. Pertama, mata tidak boleh terlelap. Kalau terlelap habis semua berkecai sebab sesaat terlelap kenderaan sudah tidak dapat dikawal dan berlakulah apa yang kita tidak ingin ianya berlaku. X-c-den.

Kedua ialah berbual dengan “partner” kalau dia tidak tidur. Tapi lama kelamaan yang “partner” itu akan senyap dulu sebab rupanya sudah tertidur si dia. Ketiga, kalau pilihan pertama tidak berlaku (harap-harap jangan sekali-kali berlaku), juga pilihan kedua “partner” tertidur atau habis modal berbual, maka pemandu akan bersendirian melayani fikiran sendiri dan untuk menghindarkan mengantuk biasanya saya menyediakan kacang agar mulut senentiasa bergerak dan dengan itu mata tidak akan tertutup.

Situasi ketiga ini yang ingin saya huraikan dalam tulisan santai kali ini. Setelah berkenderaan hampir seluruh Malaysia saya mengambil kesimpulan bahwa “Jalan Raya di Malaysia tidak mesra pengguna”. Kenapa saya berpendapat demikian? Sewaktu perjalanan pulang ke Kuala Lumpur dari Baling, saya dan isteri singgah di Kg Gajah untuk beraya dengan teman fesbuk Abah Sam. Selepas dijamu dengan makan tengah hari, kemudian makan durian kami pun pamit untuk meneruskan perjalanan pulang. Oleh kerana nak cari pengalaman baru kami pun ambil jalan melalui Sabak Bernam dengan harap cepat sampai.

Abah Sam berpesan agar menggunakan jalan pintas melalui Ulu Dedap dan membekalkan saya dengan lakaran jalan pintas tersebut. Selepas Pekan Kg Gajah mata saya memerhatikan kot-kot ada papan tanda ke Ulu Dedap, namun tidak kelihatan. Saya meneruskan perjalanan dengan harap akan terlihat papan tanda tersebut, namun tidak kunjung nampak.

Akhirnya saya melalui jalan jauh melalui Setiawan, dalam perjalanan tidak ada satu petanda yang jalan ini akan menuju ke Sabak Bernam. Akhirnya saya bertanya dengan pemilik stesyen minyak dekat Setiawan dan beliau menyatakan bahwa jalan ini akan menuju ke Sabak Bernam. Rasa lega di hati sebab akhirnya jalan ini menuju ke tujuan kami. Kami menghabiskan satu jam setengah melalui jalan jauh itu dan akhirnya baru saya ternampak papan tanda ke Ulu Dedap dalam perjalanan saya menuju jalan Sabak Bernam – Telok Intan. Apa yang saya harapkan ialah papan tanda itu berada di Kg Gajah dan membolehkan kami menggunakan jalan pintas dan menyelamatkan satu jam setengah.

Itu pengalaman terbaru saya. Apa yang saya dan pengguna jalan raya yang lain inginkan ialah info tentang bandar-bandar yang akan kita lalui apabila menggunakan sesuatu jalan itu. Ini akan memberikan pemandu sedikit keyakinan terutama bagi yang baru pertama kali melalui jalan tertentu.

Masalah kedua ialah kebanyakan papan tanda arah jalan dilindungi dengan pohon rendang atau ranting. Ini amat menyukarkan pemandu membaca. Sebaiknya penjaga amanah jalan raya seperti Jabatan Kerja Raya membuat pemantauan dengan memotong pokok-pokok atau ranting-ranting yang melindungi papan tanda agar pemandu dapat membaca dengan jelas.

Cadangan berikut saya ialah agar diletakkan papan tanda yang dapat memberikan info kepada pemandu atau penumpang. Jarak antara satu dengan yang lain boleh dalam jarak satu kilometer. Dulu saya sering terbaca papan tanda “Solatlah sebelum kamu disolatkan” dan ini mengingatkan kita kalau-kalau belum solat dalam perjalanan. Mungkin juga kita boleh letakkan papan tanda, “Rakyat berdisiplin negara maju” dan lain-lain sebagainya untuk bertindak sebagai “flash cards” dan sekaligus memberikan motivasi kepada pembaca, jangan panjang tetapi padat dan penuh makna. Tindakan ini akan sekaligus mendidik rakyat menjadi rakyat yang bertamadun dengan kata-kata perangsang dan kata-kata baik.

Apa yang saya lihat sepanjang perjalanan ialah bendera partai. Ada kawasan yang benderanya hijau dengan bulat putih di tengah, ada kawasan yang benderanya biru laut, biru pekat dan kadangkala nampak “roket”. Apakah pengajaran yang dapat diperolehi rakyat melalui bendera-bendera ini? Elok kalau kita melalui kawasan Larut Matang, ada tulisan dengan jelas, “Anda sedang melalui kawasan paling tinggi curahan hujan” atau ketika melalui Kubang Pasu, ada papan tanda yang menyatakan, “Anda berada di jelapang padi Negara” dan sebagainya dan sebagainya. Ini boleh mendidik rakyat, terutama pemandu agar setidak-tidaknya tidak mengantuk atau juga akan terjadi perdebatan dalam kereta tentang makna “jelapang” misalnya. Kita mesti kreatif dalam mendidik rakyat dan bertindak secara sepadu antara semua agensi kerajaan.

Saya memang “kaki jalan”, mungkin ada “tahi lalat” di kaki saya, tetapi saya tidak mahu membuat perjalanan yang sia-sia. Tidak ada unsur pendidikan yang kita perolehi selepas perjalanan itu selesai. Pihak syarikat boleh menggunakan kaedah ini bagi mendidik rakyat, dengan disertakan suatu iklan kecil di bawah papan tanda berkaitan agar yang nampak jelas ialah mesej yang ingin disampaikan kepada rakyat sambil ada sedikit manfaat kepada syarikat swasta yang menaja papan tanda berkaitan maklumat atau kata-kata perangsang dan sebagainya.

Perjalanan sepanjang lebih daripada 1,000 kilometer dari Kuala Lumpur ke Alor Setar dan pulang hanya akan memperolehi penat dan lelah saja kalau tidak ada sesuatu yang dapat kita hayati sepanjang perjalanan. Sewaktu musim perayaan perjalanan akan memakan masa dua kali ganda daripada perjalanan waktu biasa, alangkah baiknya kalau sepanjang perjalanan dapat diisi denga wirid kepada Allah dan juga membaca papan-papan tanda semangat dan keIslaman sepanjang perjalanan.

Petikan ringkas dan padat dari Al-Quraan dan Al-Hadith boleh mendidik kita sepanjang perjalanan yang jauh. Menyejukkan hati yang gelisah kerana “jam” kereta bertali arus. Ini sekedar cadangan dari saya.

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 27 Ogos 2012


Tidak ada komentar: