Senin, 27 Agustus 2012

Kebangkitan Rakyat di Mesir sehingga jatuhnya Hosni Mubarak

Pada 18 Ogos 2012, sehari sebelum Hari Raya Eidul Fitri, saya menerima dua buah buku daripada ananda Lathifah Ulfa yang biasa kami panggil Kak Ifa saja. Kak Ifa ialah anak sulung kami daripada enam beradik.

Buku pertama yang agak tebal ialah karya Yusuf Al-Qaradhawi bertajuk, “Yusuf Al-Qaradhawi dan Kebangkitan Rakyat”, buku setebal 270 halaman telah diterbitkan pada tahun 2012 oleh Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM). Buku kedua ialah buku terjemahan Kak Ifa sendiri bertajuk, “Mukjizat Solat Sunat Rasulullah”. Buku setebal 198 halaman itu asalnya ditulis oleh Rachmat Ramadhana Al-Banjiri dalam Bahasa Indonesia dengan tajuk yang sama, kemudian diterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia oleh Lathifah Ulfa (Kak Ifa) dan diterbitkan oleh PTS Millennia Sdn Bhd pada tahun 2012.

Dalam tulisan ini saya ingin menyorot buku karya Yusuf Al-Qaradhawi kerana ianya relevan dengan suasana semasa dan banyak iktibar yang dapat diambil oleh negara kita yang kini aman damai agar tidak terjadi apa yang sedang terjadi di negara-negara Arab kini. Buku asalnya dalam Bahasa Arab dan telah diterjemahkan oleh Grup Penterjemah Deria (Derang / Syria) yang diketuai oleh Ustaz Abu Toriq as-Syami. Tulisan ini juga memperkuatkan tulisan saya yang terdahulu bertajuk “Arab Springs dan Ikhwan Muslimin” yang disiarkan dalam blog yang sama dengan tulisan ini. Tulisan terdahulu itu berasaskan kepada sebuah forum yang telah diadakan di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dengan pembicara utama Prof Dr Mohd Ridzuan Othman seorang Professor Sejarah di Universiti Malaya dan seorang mantan aktivis ABIM yang komited.

Buku setebal 270 halaman ini menghimpunkan pemikiran, pendirian, kenyataan, khutbah dan fatwa ulama tersohor dunia Syeikh Prof Dr Yusuf Al-Qaradhawi mengenai revolusi besar Pemuda Mesir dalam menuntut kebebasan dan agar Hosni Mubarak yang ketika itu Presiden Mesir meletakkan jawatannya dan menyerahkan kuasa kepada rakyat akibat daripada sejumlah penyelewangan yang beliau dan pentadbirannya lakukan dan kemarahan rakyat sudah tidak dapat dibendung lagi.

Buku ini juga merakam perjalanan seluruh proses kebangkitan rakyat di Mesir betapa bersatu padunya mereka menentang pemerintah zalim. Kekuatan inilah ditakuti oleh mana-mana pemerintah di dunia, namun apabila Allah menentukan keruntuhan sesebuah pemerintah zalim tiada siapa di dunia yang dapat menahan kehendak Allah itu. Allahu Akbar!.

Yusuf Al-Qaradhawi apabila ditanya oleh pengacara Al-Jazeera mengenai fatwa sebahagian ulama bahwa haram menyatakan bantahan terhadap pemimpin, malah wajib menurut perintah mereka. Mereka (ulama pro-Mubarak) mengulang-ulang fatwa ini sejak akhir-akhir. Jadi kami mengharapkan jawapan tuan bagi meleraikan kekusutan ini. Yusof Al-Qaradhawi menjawab bahwa ini merupakan salah faham terhadap agama kerana Islam mewajibkan ketaatan hanya kepada pemimpin yang menjunjung perintah Allah serta mempraktikkan keadilan, kemuliaan dan kebebasan. Ada pun pemimpin yang mengenepikan ketaatan kepada Allah, menzalimi rakyat, dan merompak harta dan warisan negara, maka bagaimana mereka boleh ditaati oleh rakyat? Ummat Islam telah sepakat bahwa tidak boleh mentaati makhluk pada perkara-perkara yang menyalahi perintah Allah. Dalam sebuah hadith Rasulullah S.A.W yang bermaksud, “Tiada ketaatan pada perkara-perkara maksiat. Sesungguhnya ketaatan itu hanya berlaku dalam perkara kebaikan” (Hadith riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad, Abu Dawud dan Nasa’i).

Buku Prof Dr Yusuf Al-Qaradhawi setebal 270 halaman itu telah menaikkan bulu roma saya tentang betapa beraninya Prof Dr Yusuf menterjemahkan kandungan Al-Quraan dan Al-Hadith dalam menanggani isu kontemporari yang beliau sampaikan terhadap apa yang berlaku sehingga tergulingnya Presiden Hosni Mubarak yang memerintah Mesir selama 22 tahun. Seruan beliau yang menjurus kepada proses intifadah rakyat Mesir terhadap pemerintahan zalim Hosni Mubarak telah disampaikan melalui Saluran AlJazeera yang dapat didengar dengan jelas oleh para demonstran yang terdiri daripada golongan muda.

Dapat kita bayangkan betapa rakyat Mesir yang selama ini berada dalam ketakutan telah bangkit dengan semangat yang meluap-luap menentang pemerintahan yang zalim, pemerintah yang setiap masa mengawasi segala gerakan rakyat dan terus mematikan apa saja bantahan yang timbul. Tetapi apabila bantahan bertukar menjadi tsunami, pihak pemerintah tiada kuasa lagi bagi mematikan semua bantahan itu dan akhirnya terpaksa akur kepada kuasa rakyat di jalanan. Dataran Tahrir telah menjadi saksi hidup kepada kebangkitan rakyat Mesir yang inginkan perubahan.

Apakah iktibar atau pengajaran yang dapat kita petik dari peristiwa kebangkitan rakyat Mesir itu? Pertama ialah berlakunya ketidakadilan pemerintah terhadap rakyat. Pemerintah dipilih oleh rakyat agar membimbing rakyat kepada kebaikan secara adil dan penuh tanggungjawab. Apabila pihak pemerintah sudah mula merasai bahwa negara adalah milik mereka dan segala khazanah negara juga adalah milik mereka, maka rakyat sudah boleh merasai munculnya unsur-unsur ketidakadilan dalam masyarakat. Pada permulaan mungkin rakyat tidak kisah sangat tetapi sekiranya ketidakadilan itu bermaharajalela dan berterusan berlaku maka rakyat mempunyai batas tertentu kesabaran mereka. Mata rakyat akan pedih apabila melihat harta negara dimilik pribadikan secara sewenang-wenangnya, rasuah berleluasa, pihak penguasa bukan melindungi rakyat tetapi hanya melindungi kepentingan pemerintah, rakyat diabaikan kepentingan mereka. Yang mendapat layanan bukan yang bijak pandai tetapi yang kuat mengampu.

Koleksi daripada ketidakpuasan rakyat akan menimbung dan satu ketika akan meletup menjadi mala petaka hebat. Pada peringkat permulaan mungkin pemerintah dapat melenyapkan bantahan kecil dengan kekerasan tetapi lama kelamaan barah ketidakpuasan akan merebak apa lagi dengan dasar langit terbuka, informasi dapat mengalir deras melalui internet dan dapat diketahui umum segala keburukan yang ada kaitan dengan pemerintah. Apabila rakyat mula bangkit dan kebangkitan itu berterusan maka pemerintah akan hancur oleh tangan rakyat.

Para syuhada yang terkorban di Dataran Tahrir akan mendapat ganjaran dari Allah SWT dan perjuangan mereka untuk menyenangkan rakyat yang lain kemudiannya akan tetap dikenang, namun peranan Prof Yusuf Al-Qaradhawi dalam membangkitkan momentum penentangan terhadap kezaliman dan ketidakadilan yang terus dikenang. Sejak lama penentangan terhadap kezaliman dan ketidakadilan akan berlaku di mana-mana dan akan ada saja yang terkorban dalam menegakkan keadilan namun semua halangan dan penindasan itu akhirnya akan musnah dan kebenaran akan muncul walau pun memakan korban yang banyak seperti yang sedang berlaku di Syria sekarang ini. Kebenaran itu dari Allah, maka Allah akan memastikan agar kebenaran itu tertegak di mana-mana. Sekiranya kita gugur mempertahankan kebenaran, maka kematian kita adalah syahid dan pahalanya ialah syurga.

Suatu ingatan yang sangat tajam kepada pihak yang mempunyai kuasa, bahwa kuasa itu hadir dengan amanah dan tanggungjawab bukan suatu kesempatan untuk memperkaya diri. Laksanakan tanggungjawab sesuai dengan perintah Allah, bukan menuntut hak terlebih dahulu. Apabila tanggungjawab sudah dipenuhi maka ganjaran akan datang dengan sendirinya.

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 27 Ogos 2012.


Tidak ada komentar: