Senin, 27 Agustus 2012

Jalan raya di Malaysia tidak mesra pengguna

Seronok juga raya tahun ini dapat menziarahi keluarga dan kawan-kawan sepanjang perjalanan pergi dan pulang kampung. Cuti raya selama lima (5) hari padat dengan kegiatan ziarah dan kenduri kendara perkahwinan.

Sepanjang perjalanan penumpang kenderaan biasanya tidur atau berborak atau melihat layar media dalam kereta, tetapi bagi pemandu keadaan yang cukup berbeza. Pertama, mata tidak boleh terlelap. Kalau terlelap habis semua berkecai sebab sesaat terlelap kenderaan sudah tidak dapat dikawal dan berlakulah apa yang kita tidak ingin ianya berlaku. X-c-den.

Kedua ialah berbual dengan “partner” kalau dia tidak tidur. Tapi lama kelamaan yang “partner” itu akan senyap dulu sebab rupanya sudah tertidur si dia. Ketiga, kalau pilihan pertama tidak berlaku (harap-harap jangan sekali-kali berlaku), juga pilihan kedua “partner” tertidur atau habis modal berbual, maka pemandu akan bersendirian melayani fikiran sendiri dan untuk menghindarkan mengantuk biasanya saya menyediakan kacang agar mulut senentiasa bergerak dan dengan itu mata tidak akan tertutup.

Situasi ketiga ini yang ingin saya huraikan dalam tulisan santai kali ini. Setelah berkenderaan hampir seluruh Malaysia saya mengambil kesimpulan bahwa “Jalan Raya di Malaysia tidak mesra pengguna”. Kenapa saya berpendapat demikian? Sewaktu perjalanan pulang ke Kuala Lumpur dari Baling, saya dan isteri singgah di Kg Gajah untuk beraya dengan teman fesbuk Abah Sam. Selepas dijamu dengan makan tengah hari, kemudian makan durian kami pun pamit untuk meneruskan perjalanan pulang. Oleh kerana nak cari pengalaman baru kami pun ambil jalan melalui Sabak Bernam dengan harap cepat sampai.

Abah Sam berpesan agar menggunakan jalan pintas melalui Ulu Dedap dan membekalkan saya dengan lakaran jalan pintas tersebut. Selepas Pekan Kg Gajah mata saya memerhatikan kot-kot ada papan tanda ke Ulu Dedap, namun tidak kelihatan. Saya meneruskan perjalanan dengan harap akan terlihat papan tanda tersebut, namun tidak kunjung nampak.

Akhirnya saya melalui jalan jauh melalui Setiawan, dalam perjalanan tidak ada satu petanda yang jalan ini akan menuju ke Sabak Bernam. Akhirnya saya bertanya dengan pemilik stesyen minyak dekat Setiawan dan beliau menyatakan bahwa jalan ini akan menuju ke Sabak Bernam. Rasa lega di hati sebab akhirnya jalan ini menuju ke tujuan kami. Kami menghabiskan satu jam setengah melalui jalan jauh itu dan akhirnya baru saya ternampak papan tanda ke Ulu Dedap dalam perjalanan saya menuju jalan Sabak Bernam – Telok Intan. Apa yang saya harapkan ialah papan tanda itu berada di Kg Gajah dan membolehkan kami menggunakan jalan pintas dan menyelamatkan satu jam setengah.

Itu pengalaman terbaru saya. Apa yang saya dan pengguna jalan raya yang lain inginkan ialah info tentang bandar-bandar yang akan kita lalui apabila menggunakan sesuatu jalan itu. Ini akan memberikan pemandu sedikit keyakinan terutama bagi yang baru pertama kali melalui jalan tertentu.

Masalah kedua ialah kebanyakan papan tanda arah jalan dilindungi dengan pohon rendang atau ranting. Ini amat menyukarkan pemandu membaca. Sebaiknya penjaga amanah jalan raya seperti Jabatan Kerja Raya membuat pemantauan dengan memotong pokok-pokok atau ranting-ranting yang melindungi papan tanda agar pemandu dapat membaca dengan jelas.

Cadangan berikut saya ialah agar diletakkan papan tanda yang dapat memberikan info kepada pemandu atau penumpang. Jarak antara satu dengan yang lain boleh dalam jarak satu kilometer. Dulu saya sering terbaca papan tanda “Solatlah sebelum kamu disolatkan” dan ini mengingatkan kita kalau-kalau belum solat dalam perjalanan. Mungkin juga kita boleh letakkan papan tanda, “Rakyat berdisiplin negara maju” dan lain-lain sebagainya untuk bertindak sebagai “flash cards” dan sekaligus memberikan motivasi kepada pembaca, jangan panjang tetapi padat dan penuh makna. Tindakan ini akan sekaligus mendidik rakyat menjadi rakyat yang bertamadun dengan kata-kata perangsang dan kata-kata baik.

Apa yang saya lihat sepanjang perjalanan ialah bendera partai. Ada kawasan yang benderanya hijau dengan bulat putih di tengah, ada kawasan yang benderanya biru laut, biru pekat dan kadangkala nampak “roket”. Apakah pengajaran yang dapat diperolehi rakyat melalui bendera-bendera ini? Elok kalau kita melalui kawasan Larut Matang, ada tulisan dengan jelas, “Anda sedang melalui kawasan paling tinggi curahan hujan” atau ketika melalui Kubang Pasu, ada papan tanda yang menyatakan, “Anda berada di jelapang padi Negara” dan sebagainya dan sebagainya. Ini boleh mendidik rakyat, terutama pemandu agar setidak-tidaknya tidak mengantuk atau juga akan terjadi perdebatan dalam kereta tentang makna “jelapang” misalnya. Kita mesti kreatif dalam mendidik rakyat dan bertindak secara sepadu antara semua agensi kerajaan.

Saya memang “kaki jalan”, mungkin ada “tahi lalat” di kaki saya, tetapi saya tidak mahu membuat perjalanan yang sia-sia. Tidak ada unsur pendidikan yang kita perolehi selepas perjalanan itu selesai. Pihak syarikat boleh menggunakan kaedah ini bagi mendidik rakyat, dengan disertakan suatu iklan kecil di bawah papan tanda berkaitan agar yang nampak jelas ialah mesej yang ingin disampaikan kepada rakyat sambil ada sedikit manfaat kepada syarikat swasta yang menaja papan tanda berkaitan maklumat atau kata-kata perangsang dan sebagainya.

Perjalanan sepanjang lebih daripada 1,000 kilometer dari Kuala Lumpur ke Alor Setar dan pulang hanya akan memperolehi penat dan lelah saja kalau tidak ada sesuatu yang dapat kita hayati sepanjang perjalanan. Sewaktu musim perayaan perjalanan akan memakan masa dua kali ganda daripada perjalanan waktu biasa, alangkah baiknya kalau sepanjang perjalanan dapat diisi denga wirid kepada Allah dan juga membaca papan-papan tanda semangat dan keIslaman sepanjang perjalanan.

Petikan ringkas dan padat dari Al-Quraan dan Al-Hadith boleh mendidik kita sepanjang perjalanan yang jauh. Menyejukkan hati yang gelisah kerana “jam” kereta bertali arus. Ini sekedar cadangan dari saya.

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 27 Ogos 2012


Kebangkitan Rakyat di Mesir sehingga jatuhnya Hosni Mubarak

Pada 18 Ogos 2012, sehari sebelum Hari Raya Eidul Fitri, saya menerima dua buah buku daripada ananda Lathifah Ulfa yang biasa kami panggil Kak Ifa saja. Kak Ifa ialah anak sulung kami daripada enam beradik.

Buku pertama yang agak tebal ialah karya Yusuf Al-Qaradhawi bertajuk, “Yusuf Al-Qaradhawi dan Kebangkitan Rakyat”, buku setebal 270 halaman telah diterbitkan pada tahun 2012 oleh Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM). Buku kedua ialah buku terjemahan Kak Ifa sendiri bertajuk, “Mukjizat Solat Sunat Rasulullah”. Buku setebal 198 halaman itu asalnya ditulis oleh Rachmat Ramadhana Al-Banjiri dalam Bahasa Indonesia dengan tajuk yang sama, kemudian diterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia oleh Lathifah Ulfa (Kak Ifa) dan diterbitkan oleh PTS Millennia Sdn Bhd pada tahun 2012.

Dalam tulisan ini saya ingin menyorot buku karya Yusuf Al-Qaradhawi kerana ianya relevan dengan suasana semasa dan banyak iktibar yang dapat diambil oleh negara kita yang kini aman damai agar tidak terjadi apa yang sedang terjadi di negara-negara Arab kini. Buku asalnya dalam Bahasa Arab dan telah diterjemahkan oleh Grup Penterjemah Deria (Derang / Syria) yang diketuai oleh Ustaz Abu Toriq as-Syami. Tulisan ini juga memperkuatkan tulisan saya yang terdahulu bertajuk “Arab Springs dan Ikhwan Muslimin” yang disiarkan dalam blog yang sama dengan tulisan ini. Tulisan terdahulu itu berasaskan kepada sebuah forum yang telah diadakan di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dengan pembicara utama Prof Dr Mohd Ridzuan Othman seorang Professor Sejarah di Universiti Malaya dan seorang mantan aktivis ABIM yang komited.

Buku setebal 270 halaman ini menghimpunkan pemikiran, pendirian, kenyataan, khutbah dan fatwa ulama tersohor dunia Syeikh Prof Dr Yusuf Al-Qaradhawi mengenai revolusi besar Pemuda Mesir dalam menuntut kebebasan dan agar Hosni Mubarak yang ketika itu Presiden Mesir meletakkan jawatannya dan menyerahkan kuasa kepada rakyat akibat daripada sejumlah penyelewangan yang beliau dan pentadbirannya lakukan dan kemarahan rakyat sudah tidak dapat dibendung lagi.

Buku ini juga merakam perjalanan seluruh proses kebangkitan rakyat di Mesir betapa bersatu padunya mereka menentang pemerintah zalim. Kekuatan inilah ditakuti oleh mana-mana pemerintah di dunia, namun apabila Allah menentukan keruntuhan sesebuah pemerintah zalim tiada siapa di dunia yang dapat menahan kehendak Allah itu. Allahu Akbar!.

Yusuf Al-Qaradhawi apabila ditanya oleh pengacara Al-Jazeera mengenai fatwa sebahagian ulama bahwa haram menyatakan bantahan terhadap pemimpin, malah wajib menurut perintah mereka. Mereka (ulama pro-Mubarak) mengulang-ulang fatwa ini sejak akhir-akhir. Jadi kami mengharapkan jawapan tuan bagi meleraikan kekusutan ini. Yusof Al-Qaradhawi menjawab bahwa ini merupakan salah faham terhadap agama kerana Islam mewajibkan ketaatan hanya kepada pemimpin yang menjunjung perintah Allah serta mempraktikkan keadilan, kemuliaan dan kebebasan. Ada pun pemimpin yang mengenepikan ketaatan kepada Allah, menzalimi rakyat, dan merompak harta dan warisan negara, maka bagaimana mereka boleh ditaati oleh rakyat? Ummat Islam telah sepakat bahwa tidak boleh mentaati makhluk pada perkara-perkara yang menyalahi perintah Allah. Dalam sebuah hadith Rasulullah S.A.W yang bermaksud, “Tiada ketaatan pada perkara-perkara maksiat. Sesungguhnya ketaatan itu hanya berlaku dalam perkara kebaikan” (Hadith riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad, Abu Dawud dan Nasa’i).

Buku Prof Dr Yusuf Al-Qaradhawi setebal 270 halaman itu telah menaikkan bulu roma saya tentang betapa beraninya Prof Dr Yusuf menterjemahkan kandungan Al-Quraan dan Al-Hadith dalam menanggani isu kontemporari yang beliau sampaikan terhadap apa yang berlaku sehingga tergulingnya Presiden Hosni Mubarak yang memerintah Mesir selama 22 tahun. Seruan beliau yang menjurus kepada proses intifadah rakyat Mesir terhadap pemerintahan zalim Hosni Mubarak telah disampaikan melalui Saluran AlJazeera yang dapat didengar dengan jelas oleh para demonstran yang terdiri daripada golongan muda.

Dapat kita bayangkan betapa rakyat Mesir yang selama ini berada dalam ketakutan telah bangkit dengan semangat yang meluap-luap menentang pemerintahan yang zalim, pemerintah yang setiap masa mengawasi segala gerakan rakyat dan terus mematikan apa saja bantahan yang timbul. Tetapi apabila bantahan bertukar menjadi tsunami, pihak pemerintah tiada kuasa lagi bagi mematikan semua bantahan itu dan akhirnya terpaksa akur kepada kuasa rakyat di jalanan. Dataran Tahrir telah menjadi saksi hidup kepada kebangkitan rakyat Mesir yang inginkan perubahan.

Apakah iktibar atau pengajaran yang dapat kita petik dari peristiwa kebangkitan rakyat Mesir itu? Pertama ialah berlakunya ketidakadilan pemerintah terhadap rakyat. Pemerintah dipilih oleh rakyat agar membimbing rakyat kepada kebaikan secara adil dan penuh tanggungjawab. Apabila pihak pemerintah sudah mula merasai bahwa negara adalah milik mereka dan segala khazanah negara juga adalah milik mereka, maka rakyat sudah boleh merasai munculnya unsur-unsur ketidakadilan dalam masyarakat. Pada permulaan mungkin rakyat tidak kisah sangat tetapi sekiranya ketidakadilan itu bermaharajalela dan berterusan berlaku maka rakyat mempunyai batas tertentu kesabaran mereka. Mata rakyat akan pedih apabila melihat harta negara dimilik pribadikan secara sewenang-wenangnya, rasuah berleluasa, pihak penguasa bukan melindungi rakyat tetapi hanya melindungi kepentingan pemerintah, rakyat diabaikan kepentingan mereka. Yang mendapat layanan bukan yang bijak pandai tetapi yang kuat mengampu.

Koleksi daripada ketidakpuasan rakyat akan menimbung dan satu ketika akan meletup menjadi mala petaka hebat. Pada peringkat permulaan mungkin pemerintah dapat melenyapkan bantahan kecil dengan kekerasan tetapi lama kelamaan barah ketidakpuasan akan merebak apa lagi dengan dasar langit terbuka, informasi dapat mengalir deras melalui internet dan dapat diketahui umum segala keburukan yang ada kaitan dengan pemerintah. Apabila rakyat mula bangkit dan kebangkitan itu berterusan maka pemerintah akan hancur oleh tangan rakyat.

Para syuhada yang terkorban di Dataran Tahrir akan mendapat ganjaran dari Allah SWT dan perjuangan mereka untuk menyenangkan rakyat yang lain kemudiannya akan tetap dikenang, namun peranan Prof Yusuf Al-Qaradhawi dalam membangkitkan momentum penentangan terhadap kezaliman dan ketidakadilan yang terus dikenang. Sejak lama penentangan terhadap kezaliman dan ketidakadilan akan berlaku di mana-mana dan akan ada saja yang terkorban dalam menegakkan keadilan namun semua halangan dan penindasan itu akhirnya akan musnah dan kebenaran akan muncul walau pun memakan korban yang banyak seperti yang sedang berlaku di Syria sekarang ini. Kebenaran itu dari Allah, maka Allah akan memastikan agar kebenaran itu tertegak di mana-mana. Sekiranya kita gugur mempertahankan kebenaran, maka kematian kita adalah syahid dan pahalanya ialah syurga.

Suatu ingatan yang sangat tajam kepada pihak yang mempunyai kuasa, bahwa kuasa itu hadir dengan amanah dan tanggungjawab bukan suatu kesempatan untuk memperkaya diri. Laksanakan tanggungjawab sesuai dengan perintah Allah, bukan menuntut hak terlebih dahulu. Apabila tanggungjawab sudah dipenuhi maka ganjaran akan datang dengan sendirinya.

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 27 Ogos 2012.